#تولیدی

#به_قلم_خودم

#معارف_دعا

در فرازی از دعای ماه مبارک رمضان که از امام صادق علیه السلام روایت شده آمده است :
اللهم إنی أسئلک أن تجعل وفاتی قتلا فی سبیلک تحت رایة نبیک مع اولیائک

ائمه اطهار علیهم السلام که معدن العلم هستند و در معرفت خدا و انسان ، حرف اول را می زنند چه موتی را از خدای خود می طلبند ؟
اگر به جملات دعا دقت کنیم ، سه گزینه مهم درخواست شده که اولین آنها ، طلب مرگ در راه خداست اما جالب اینجاست که مستقیم نفرموده ، قتل در راه خودت را خدایا نصیبم کن ، بلکه می فرماید مرگ و موت مرا ، قتل و شهادت در راه خودت قرار بده چرا ؟
زیرا همیشه جامعه اسلامی در حال دفاع و مبارزه نظامی نیست و چه بسا مصلحت حفظ اسلام ، انتخاب راه و روش دیگری را ، ایجاب کند کما اینکه فرمودند :

الحسن و الحسین امامان قائما أو قائدا 
و در این شرایط است که هر که در خط ولایت و اقتدا به مولای خویش قدم بردارد و با بصیرت به وظیفه خویش عمل کند اگر در چنین حالی که حال مجاهدان فی سبیل الله است وفات یابد طبق روایات ، گویی به شهادت رسیده است اما :
شرط این وفات شهادت گونه چیست ؟ در ادامه می فرماید :
تحت رایت نبیک یعنی هر کار و زحمتی ، جهاد نیست که ، موتش شهادت باشد بلکه ، آن مجاهدتی پذیرفته است که تحت لوای ولایت باشد . دقیقا همان چیزی که شیطان از پذیرش آن سر ، باز زد و چه بسا تلاشها که از صدر اسلام تاکنون شده ولی نه تنها در خط ولایت پذیری نبوده بلکه درست ، نقطه مقابل بوده و بر عکس عمل کرده است مانند فتنه جویان هشتاد و هشت و امثالهم !
و اما شرط بعدی :
در دین مبین اسلام ، تکروی نداریم و اینکه فرموده اند :
یدالله مع الجماعة
شاید یکی از مهمترین مصداق هایش همین مورد باشد .
تکروی یعنی یکی جدای از ملت مسلمان برای خودش فریاد وااسلاما سر دهد ، بدون اینکه ذره ای مجاهدت فی الله در آن باشد یا گره از کار مسلمانی در جهان ، گشوده شود و این تکروی استثنا ندارد خواه یک مسئول عادی باشد و یا یک مرجع تقلید! چرا ؟
چون موت ادامه حیات است و آنگونه می میریم که زندگی می کنیم ، به عبارتی موت هر کس در امتداد خط فکری و عقیدتی و عملی او در دوران حیات است و الا اینطور نیست که یکدفعه زمان فوت ، سرنوشت شخص از عملکرد دوران عمر چندین ساله اش جدا شود کما اینکه فرموده اند : اگر سنگی را دوست داشته باشی با همان محشور می شوی !
پس برای اجابت این درخواست و دعا ، باید اول به اصلاح زندگی دنیوی و تحکیم عقاید و باورها پرداخت و سپس به درخواست چنین وفاتی که به منزله شهادت از خدای منان است اقدام نمود .
و اینگونه ائمه ما در قالب معارف دینی ، سبک زندگی اسلامی را به ما آموخته اند .

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1399-03-01] [ 06:09:00 ق.ظ ]